Fonalválasztás

Habu Textiles - lenfonal
Ebben a részben ahhoz szeretnék szempontokat adni, miként válasszunk fonalat saját tervezésű kötött / horgolt ruhadarabunkhoz.

Ennek kapcsán először is olvasásra ajánlom a szálasanyagok tulajdonságairól és a fonalakról szóló oldalakat. Itt már nem ismételnék olyan információkat, amelyek ott is szerepelnek, azonban szeretnék emlékeztetni rájuk, különösen az anyagok szakítószilárdságát, rugalmasságát és nedvszívó képességét jellemző táblázatokra és az egyes szálasanyagokat felnagyítva bemutató fényképre.

ALAPANYAG
Ahogy azt már a fent említett részekben is leírtam, a piacon ma már számos, különleges alapanyagú fonal is elérhető. Találkozhatunk már banánból, csalánból, tengeri algából, nerc- és jakszőrből készült fonalakkal, hogy csak néhányat említsek.

Én is kipróbáltam egyiket-másikat, de szívesebben dolgozom a régi, jól bevált alapanyagokkal, amilyen elsősorban a gyapjú, továbbá a pamut és a selyem.
(Itt jegyzem meg, hogy a selymet sokan csak fényes, sima felületű szövetként ismerik, érdemes felfedezni nyers, rusztikus, festetlen formáiban is.)
Gyakran használok még kevertszálas fonalakat, amelyek esetleg bambuszt és lent is tartalmaznak.

Alapvetően tudjuk, hogy a növényi szálak (pamut, len, bambusz, stb.) nyári alapanyagok, jól szellőznek, de kevéssé rugalmasak. Ide sorolhatjuk még az állati eredetű selymet is, a már említett fényképet szemügyre véve megérthetjük, hogy miért.
A rugalmasság fontos szempont a helyes választásnál. Bár a kötés jellegénél fogva rugalmasságot kölcsönöz az egyébként rugalmatlan fonalból készült ruhának is (ahogy azt többször említettem), sőt, egy jó mintaválasztással ez még tovább fokozható, mégsem célszerű szorosan testre simuló darabot készíteni rugalmatlan alapanyagokból. Ezekből inkább horgoljunk, vagy kössünk lazább stílusú, szellős darabokat, esetleg kendőt, és fokozottabban ügyeljünk rá, hogy mosásnál, szárításnál ne nyúljon meg (ld. a kezelési útmutatónál leírtakat.)

A növényi eredetű fonalak általában olcsóbbak, mint az állati alapanyagokból (gyapjú, kasmír, moher, stb.) készülők.
Utóbbiak inkább a hűvösebb időre valók, közülük magasan kiemelkedik a juhgyapjú, kiváló nedvszívó képességgel, hőháztartással, nagyfokú rugalmassággal. Jó meleget ad, de nem izzadunk bele. Emellett vízlepergető és nehezen gyullad meg. A gyapjú a kézi kötés első számú alapanyaga. Figyeljünk azonban a minőségére is, ne csak az árára! A nem megfelelően tisztított, durva gyapjú szúr, nem jó viselni. Ezzel szemben a kiváló minőségű puha, luxus kényelmet nyújt, sőt ma már könnyen kezelhető gyapjúfonalak is kaphatók (pl. szuperwash merino.)
Más állati eredetű szálakból is kellemesen meleg, rugalmas darabokat köthetünk.
A kevertszálas fonalak esetében az egyes szálasanyagok aránya alapján alkothatunk  képet a jellemzőkről.

Néhány példa a saját munkáimból:
Kevésbé rugalmas alapanyagból, növényi szálakból: Szőttes, Liget, Halász, Méz
Rugalmas, tiszta gyapjú: Fűz, Háncs
Kevertszálas, jellemzően állati eredetű fonalakból: Február, Szellő, Borostyán

SODRAT
A fonalakat egy vagy több szálból (ágból) fonják. A több ágú fonalak sokkal erősebbek, tartósabbak, kevésbé bolyhosodnak, könnyebb velük dolgozni, vagy a kötést szükség esetén visszabontani. A fonott mintákat jobban kiadják, rusztikusabb hatás érhető el velük, mint a simább, puhább, de sérülékenyebb felületű egyágú fonalakkal, amelyeket személy szerint inkább a horgolt felületekhez ajánlok.
Figyelnünk kell arra is, hogy a többágú fonalakhoz ne használjunk túl kicsi tűt, mert akkor merev felületet ad.
Itt jegyezném meg, hogy az úgynevezett recycled (újrahasznosított) fonalak közt (pl. sari silk) időnként találunk túlsodrottakat, amelyekkel lehetetlen dolgozni, mert túl merevek. Erre is figyeljünk a vásárlásnál!

SZÍN / FESTÉS
Ha lehet, egyszerre vegyük meg az adott ruhadarabhoz szükséges teljes fonalmennyiséget! Ez különösen fontos a kézzel festett fonalak esetében, ahol árnylatnyi különbségek is lehetnek az időben eltérő festésből származó, azonos színű motringok között. (De azért is érdemes egyszerre megvennünk a kívánt mennyiséget, mert a fonalak gyártását gyakran egy-egy szezon után befejezik, ahogy a divatban vagy más területen, itt is hamar cserélődik az elérhető választék.)
A gyártók a festést  dyelot / lot / partie megjelöléssel és számmal, betűvel vagy ezek kombinációjával tüntetik fel a fonalak zárószalagján. A brit Colinette cég például egyszerűen dátumbélyegzővel látja el a szalagokat, erre lehet hivatkozni, ha mégis utólag rendelnénk ugyanabból a festésből. Ez egyébként a gyártónak is nagy segítség, mert ha már nem tud ugyanabból a festésből küldeni, lehetőség szerint megkeresi a színben legközelebb állót.
Az ipari festésű fonalak szalagján is találhatunk ilyen információt, itt azonban a színazonosság könnyebben biztosítható, az egyes festések közti különbségek általában nem észrevehetők.

FONALVASTAGSÁG
Nyilvánvalóan a minta és a ruhadarab jellege dönti el, milyen vastagságú fonallal dolgozunk. A csipkeminták általában vékonyabb fonalból készülnek, bár vastagabból is érdekesek, viszont az esésük más lesz. Az ún. aran vagy fonatos minták általában középvastag fonalból készülnek. A kifejezetten vastag fonalak létjogosultsága már nem ilyen nyilvánvaló, ritkábban is használjuk őket.
(A fonalak tényleges vastagságáról, vagyis a fonalfinomsági számról a fonalak leírásánál található táblázat, amely egyúttal a zárószalagokon alkalmazott jelöléseket is tartalmazza.)
Fontos szempont, hogy a kész ruhadarab ne legyen túl súlyos, mert akkor megnyúlhat, nehezen kezelhető, és viselni is kényelmetlen.
Arra is figyeljünk, hogy milyen testalkatra, milyen szabással készül a ruhadarab. Nagyon vastag fonalból szorosan testre simuló ruhát készíteni nem túl jó ötlet, mert kövéríti a viselőjét.

A FONAL SZERKEZETE ÉS MEGJELENÉSE
Vannak nagyon mutatós fonalak, amelyekkel látszólag nincs is további tennivalónk, a legegyszerűbb, ha csak csodáljuk őket. De komolyra fordítva a szót, változatos felületű és megjelenésű fonalakból (pl. többszínű buklé vagy noppos fonal) ne kössünk gazdag mintájú felületet, mert az szemzavaró lesz, nem ad harmónikus eredményt, és a választott mintát sem adja ki szépen. Ezeket a fonalakat inkább a lehető legegyszerűbb mintákhoz használjuk, ha szeretnénk, és ne kössünk túl szorosan velük.

Legyünk tudatában, hogy a többszínű (akár melírozott, akár színátmenetes) fonalak egészen más összképet adnak gombolyagban, motringban, mint megkötve. Ez olyannyira igaz, hogy nem csupán a felbukkanó színek eloszlása lesz más, de a kész felület is kelthet világosabb vagy sötétebb benyomást, mint maga a fel nem használt fonal. Többek között ezért is elengedhetetlen  egy kisebb mintakötés a nagyobb munka megkezdése előtt. (Jó esetben már a fonalvásárlásnál rendelkezésre áll egy-egy ilyen kis megkötött darab az üzletben, bár az nem nyújt annyi információt, mint amikor mi a kiválasztott mintával és tűvel készítünk ilyet.) A színátmenetes fonal esetében a dolgot tovább bonyolítja, hogy a színátmenetek gyakorisága természetesen függ az elkészített felület nagyságától. Az egyszerűen csíkos eredmény elkerülése érdekében - már ha szeretnénk - kipróbálhatjuk a patchwork horgolást (külön-külön elkészített mintaegységekből állítjuk össze a ruhadarabot), vagy több irányban kötünk, horgolunk velük - akár a rövidített soros technika keretében, a haladóknak pedig a freeform stílus kínál további határtalan lehetőségeket.

A sima, egyenletesen vastag, egyszínű, vagy tonal / semi-solid (egy szín közeli árnyalataira festett), esetleg tweed fonalakat bátran használhatjuk akár gazdagabb, akár egyszerűbb mintákhoz is. Az ilyen fonalakból készült darabok ráadásul nem csupán egy szezon erejéig, hanem stílusuknál fogva tartósabban szolgálják ruhatárunkat a divat erről-arról fújó szelei közepette is. Úgy is fogalmazhatnék, a hagyományos darabok mindig előnyösek, és könnyebben illeszkednek akár más stílusú ruhákhoz is.

Felhívnám még a figyelmet a zseníliafonal óvatos alkalmazására is. Ha ilyet vásárolunk, lehetőleg szorosabban kössünk vele, és vegyük figyelembe, hogy a szerkezete sérülékenyebb, mint más fonalaké, ezért elővigyázatos kezelést igényel. Hogy a bársonyos felület ne kopjon ki, felsőruhaként viseljük, és kerüljük érintkezését más felületekkel (pl. ne hordjunk rajta táskát.) Csak kézzel, figyelemmel mossuk.

Szempont lehet még, hogy fényes vagy matt ruhadarabot szeretnénk. A fényes felületek mindig világosabbnak hatnak, a matt felületek mélyebbek, sötétebbek.

A boltokban és a webáruházakban általában találunk az egyes fonalak mellett kisebb megkötött mintadarabot (swatch), amely segítségével némi képet kaphatunk róla, miképpen érvényesül a fonal a kötött felületben.
Tervezéskor mi se mulasszuk el az ajánlott méretpróbát (tension / gauge) megkötni az előírt mintával, mielőtt a ruhadarab elkészítéséhez fognánk!

Egy kis szómagyarázat ehhez a részhez
A következő elnevezések tehát nem a fonal alapanyagára, hanem a fonás jellegére és az abból eredő fonalszerkezetre, fonalfelületre vonatkoznak:

Flammé fonal - hosszan húzódó vastagodások találhatók rendszeres vagy rendszertelen elrendezésben
Noppos fonal - rövid csomószerű vastagodások jellemzik, a kelméknek strukturált felületet kölcsönöz
Zsenília - felülete bársonyos, terjedelmes, lágy, a hernyószerű felületet szövéssel, fonással, vagy lánchurkolással állítják elő.
Buklé fonal - többágú fonal, az ágak egyenetlen sodrásából adódó szabálytalan elrendezésű hurkok jellemzik
Tweed fonal - rusztikus, alapvetően egyszínű gyapjúfonal, amit egészen rövid, eltérő színű belefont gyapjúdarabok tesznek változatossá
Krepp fonal - felületére jellemző a tartósan belevasalt (préselt vagy nyomott) hullám
Kötött szalagfonal, láncolt fonal - olyan fonal, aminek a szerkezete kötött (gyakorlatilag a cipőfűzőhöz hasonló)
Szövött fonal: szövött szalagfonal
Lüszter fonal: finom, erősen fénylő gyapjúból font fonal

KEZELÉS
A könnyű kezelhetőség is lehet választási szempont, a fonalak zárószalagjai erről is információt nyújtanak. Mégsem javaslom, hogy ezen az alapon szülessen meg a döntés, mert bár a műszálas fonalak általában véve könnyebben kezelhetők, de hőháztartásuk közel sem olyan jó, mint a természetes szálaké.

A ZÁRÓSZALAG
Ahogy arra már többször utaltam, a motringok, gombolyagok zárószalagja (címkéje) számos fontos információt tartalmaz a fonal származására, összetételére, vastagságára, hosszúságára, színére, festésére vonatkozóan, továbbá ajánlásokat a méretpróbához, az alkalmazandó tűmérethez, és bizonyos szabványoknak való megfelelést is igazol. A fenti információk hiánya nem kelt bizalmat a termék iránt. Érdemes tehát vásárlás előtt ezt a szalagot alaposan áttanulmányozni.

SEGÍT A RAVELRY
Annak, aki szeret kézimunkázni, és csak egy kicsit is eligazodik az interneten angolul, feltétlenül javaslom, hogy csatlakozzon a Ravelry közösségéhez. Több, mint hárommillió taggal ez a legnagyobb ilyen közösség, ahol sok információt kaphatunk, magyar csoport is van. Nemcsak az ingyenes mintaleírások, de a fonalakról és a belőlük kötött darabokról rendelkezésre álló széleskörű adatok, változatos képek, vélemények nagy segítségünkre lehetnek például akkor, ha olyan fonal vásárlását fontolgatjuk, amivel korábban még nem dolgoztunk. Keresőrendszere egyszerű, de sokféle szűrés lehetséges.

SEGÍT A YARNSUB
Ha mégsem sikerül a kívánt fonalat, vagy abból elegendő mennyiséget egyszerre beszerezni, vagy túl drága, vagy csak szeretnénk még, de már nem kapható, vagy van még belőle, de kombinálnánk más színnel, stb... szóval, ha kellene egy másik (majdnem) ugyanolyan fonal, akkor -
- magunk is kísérletezgethetünk a helyettesítő fonal keresgélésével (pl. a Ravelry adatbázisa alapján)
- vagy felkereshetjük a YARNSUB oldalt, ahol részletekbe menő, profi segítséget kapunk a helyettesítő fonal kiválasztásához. (Az oldalt - nem mellesleg - a szakmai cikkei okán is érdemes felkeresni.)

Wooden Artist gombok
KELLÉKEK
A kötéshez, horgoláshoz a fonalon kívül szükségünk lehet gombokra. Szeretettel ajánlom a szlovén alkotó, Wooden Artist kiváló minőségű, természetes, megfizethető darabjait.
Használunk még kötő- és horgolótűket, s bár az oldalsávon szereplő Lantern Moon cég termékei valóban gyönyörűek, természetesen az egyszerűbb és jóval olcsóbb fém, teflon vagy bambusz tűk is tökéletesen megteszik, egy életre kiszolgálnak minket. Személy szerint a kötőtűk közül én a körkötőtűket részesítem előnyben, ezek ugyanis kényelmesek, nem kell emelgetnünk az egész darabot, és ugyanúgy használhatók, mint az egyenes tűk. Ráadásként természetesen körkötésre is alkalmasak. Használok még 5 darabos harisnyakötőtűt kisebb holmik (kesztyű, sapka) készítéséhez.
A horgolótűknél pedig a jó fogású, kényelmes darabokat választom, nem szeretem azokat, amelyeknek nincs vastagított nyele, mert a vékonyakkal hosszabb távon fárasztó dolgozni.
Vehetünk még sorszámlálót, színes markereket, de igazából ezek nélkül is tökéletesen tudunk dolgozni.


Segítségként még néhány gyakori angol kifejezés magyar megfelelője (az alábbiak csak a fonalválasztás témájában adnak segítséget. Ha angol nyelvű mintaleírásokat szeretnénk értelmezni, akkor használjuk az oldalsávon található szótárakat!)

aran - fonott minta, illetve az ilyenekhez ajánlott középvastag fonal
availability - hozzáférhetőség (pl. raktáron / készleten lévő mennyiség) 
blend / blended yarn - kevertszálas fonal
boucle - buklé
cable - fonat, fonott minta 
chenille - zsenília
cotton - pamut
crochet - horgolás
dyelot / lot - az egy festési folyamat során készült fonalak azonosítója (gyártási tétel)
eco - ökológiai gazdálkodásból származó
effect / novelty yarn - általában különleges szerkezetű fonalak neve, melyek esetében a megjelenés fontosabb a minőségi szálösszetételnél, ezek gyakran műszálat is tartalmaznak, inkább divatos mintsem időtálló darabokhoz valók
fibre / fiber - szál
fibre content - szálösszetétel
gauge / tension - méretpróba
handdyed / handpainted - kézzel festett
handspun / homespun - kézzel font
hank / skein / ball - motring / gombolyag
hook - horgolótű
kettle dyed / space dyed yarn - mellírozott v. többszínű fonal (ld. még self-striping)
knitting / handknit - kötés / kézikötés
lace - csipke
linen / flax - len
lot number - tételszám
needle - tű, kötőtű
on stock - raktáron, készleten
out of stock - elfogyott
pattern - minta (és teljes ruhadarab elkészítési leírása is)
plied - többágú fonal
ply - sodrat
print - többnyire melírozott fonalat jelöl a színskálán
pure - tiszta (100%-os, pl. gyapjú)
raw - nyers
recycled - újrahasznosított
row - sor
RS / WS - színoldal / hátoldal
self-striping / self striping yarn - színátmenetes fonal
silk - selyem
single - egyágú fonal
size - méret
slub yarn - nem egyenletesen font fonal vastagabb és vékonyabb szakaszokkal
spinning - fonás
stitch - szem, öltés
stitch definition - saját fordításomban: mintakép / good stich definition: éles mintakép (ld. a SODRAT-nál leírtakat!)
substitute - helyettesít
substitution - helyettesítés
tape / ribbon yarn - szalagfonal
texture - szerkezet
undyed / unpainted - festetlen
weight / unit weight - súly / egységsúly (a fonalvastagságra is utal)
wool - gyapjú (és általában fonalat is jelent
woolen (finish) - kártolt (gyapjúfonal)
worsted (finish) - fésűs (gyapjúfonal)
woven - szövött
yardage / length - a fonal hossza az adott kiszerelési egységre vetítve(vagy a ruhadarab fonaligénye)
yarn - fonal